PaasChallenge – een terugblik

door ds. Robert Stigter, Kerk Delfgauw

Het idee

In de kerstvakantie van 2020 organiseerde Kerk Delfgauw de QeRstwandeling. Om de zoveel jaar werd het kerstverhaal uitgespeeld in het dorp, en zetten we een mooi evenement neer. In oktober 2020 was duidelijk dat evenementen verboden zouden zijn. Toen zijn we gaan omdenken: hoe kunnen we de kerstwandeling zo organiseren dat het géén evenement is? Na overleg met de veiligheidsregio bleek dat het loslaten van een datum de sleutel was. De scénes uit het Kerstverhaal werden van tevoren opgenomen en achter QR codes door het dorp verspreid. Via een inschrijf systeem konden mensen extra coronaproof meedoen. Met 800 deelnemers was het een groot succes!

PaasChallenge

Direct na kerst nam ik contact op met de innovatie goeroe van de Protestantse Kerk Nederland: Johan ter Beek. Zou een vergelijkbaar niet-evenement niet landelijk uitgerold kunnen worden met Pasen? Johan was gelijk enthousiast. Budget en bemensing was beschikbaar bij het al bestaande concept van de PaasChallenge. Johan, Robert en spelmaker Roald Schaap van Kitemedia gingen samen aan de slag. Het Paasverhaal heeft natuurlijk een andere beleving dan het kerstverhaal. De vorm werd opnieuw die van een wandeling met QR-codes. Daaraan werden spelelementen toegevoegd: dillema’s, fysieke opdrachten, en de keuze uit vier karakter uit het Paasverhaal. Deelnemers speelden zelf een rol in The Passion! Uiteindelijk hebben 17.000 smartphones meegedaan, dat wil zeggen zo’n 50.000 deelnemers. En zelfs het jeugdjournaal heeft er een item over gemaakt.

Reflectie

QR-codes zijn een prachtig middel. Ze bieden enorm veel mogelijkheden. Ik vond het ook wel mooi passen bij kerst: God zelf is mens geworden, hemel en aarde raken elkaar, net zoals een QR code de digitale en fysieke wereld met elkaar te verbindt. Het succes van de PaasChallenge onderstreept ook de filosofie en theologie van de Homo Ludens, de spelende mens van Johan Huizinga. In de kerk erkennen we al tijden spelelementen in de liturgie. Maar wat biedt de notie van spelende mens voor kerk zijn buiten de liturgie? De smartphone maakt dat we toch al aan het gamificeren zijn. Laten we dat dan inzetten voor het Goede.