Naar aanleiding van een artikel op de website van Kerk in Actie over digitaal collecteren, ontvangen wij steeds meer vragen over de manier waarop wij dat in Kerk Delfgauw doen.
Hieronder een korte beschrijving van de aanpak, waarbij we drie componenten onderscheiden:
- Het betaalverzoek
- De (vaste) QR-code
- De dynamische redirect
Het betaalverzoek
De basis van de oplossing is het betaalverzoek, dat via de meeste banken kan worden aangemaakt.
Door te klikken op een link/URL of door een QR-code te scannen komt de gever via dit betaalverzoek terecht in de eigen bank-app, waar – na het eventueel wijzigen van het te geven bedrag – een eenmalige overschrijving kan worden gedaan.
Voor meer informatie over het aanmaken van een betaalverzoek verwijzen wij graag naar uw eigen bank.
De (vaste) QR-code
Om het digitaal collecteren tijdens de kerkdienst te vereenvoudigen, is er een speciale QR-code aangemaakt. Deze verwijst naar een vaste pagina op de website (in ons geval https://kerkdelfgauw.nl/QR), met daarop de links/URL’s naar de (eerste en tweede) collecte.
Omdat deze QR-code niet wijzigt, kan deze op verschillende plaatsen worden gebruikt, bijvoorbeeld achter op de rugleuning van de stoelen in de kerk, maar ook op de beamer en in de orde van dienst.
De dynamische redirect
Op de pagina met collectes staan links naar een URL met een ‘dynamische redirect’. Van tevoren worden de betaalverzoeken voor de verschillende collectedoelen en -momenten opgeslagen in een database. Hierdoor zal door het klikken op de link/URL naar het juiste betaalverzoek worden verwezen.